Anton Sjögrens eller Karl XV: s Stoll
Att förse Persbergs gruvfält med erforderlig kraft var ett ständigt problem, år 1861 lämnade Anton Sjögren ett förslag som skulle lösa gruvfältets kraftförsörjning i minst 100 år. Förslaget innebar att en stollanläggning skulle byggas från stranden av sjön Daglösen till Persbergs gruvor, en sträcka på 6200 m och byggtiden beräknades till ca: 10-12 år.
År 1862 mellan 18 juni och 27 augusti företog Anton Sjögren en studieresa till i huvudsak Tyskland, man han besökte även gruvor och industrier i bla England. De besökta gruvorna i Tyskland låg på hög höjd i förhållande till omkringliggande floddalar, det innebär möjligheten att anlägga stollgångar för att underlätta för ventilation och vattenundanhållning. Största syftet med resan tror jag var att skaffa sig erfarenhet av anläggandet av en stollanläggning.
År 1863 fick Dr. fm. Stapff i uppdrag av A Sjögren att utföra en undersökning och uppmätning av en stollinje för den föreslagna stollen, arbetet gjordes under sommar och höst samma år.
Nån stoll mellan Persberg och Filipstad byggdes aldrig, projektet skulle bli så kostsamt att gruvägarna ansåg det ogenomförbart . En annan orsak var att bruksägarna nedströms Yngen, Gammelkroppa och Storfors bolag, motsatte sig att vattnet skulle ledas till Daglösen, god tillgång till vatten från Yngen var ju ett måste för deras produktion.
Nedan finns att läsa om hur Dr. fm. Stapff mätningar med stollinjen gick till och kommitterades utredning om anskaffande av nödig kraft år 1874, innehållande uppgifter om projektets utförande.
Harald Carlborg skriver i Persbergs Malmtrakt om stollanläggninen på sid 365.
Stapffs mätningar är från Jern-Kontorets annaler 1864 och utredningen från 1874 från handlingar förvarade hos Värmlandsarkiv.
Bilder

.
Arkiv: Jernkontoret.

.
Arkiv: Jernkontoret.

.
Arkiv: Jernkontoret.

.
Arkiv: Jernkontoret.

.
Arkiv: Jernkontoret.

.
Arkiv: Jernkontoret.